Смелият тракийски воин Катос се отправя на опасно приключение сред горски дебри, опасни скали и морски дълбини, за да спаси от злия жрец Залмоксис изчезналата си годеница Теана.
Не, това не е сюжет на фентъзи книга или филм, както повечето биха си помислили. Нито пък е история от света на някоя от известните стрийминг платформи и продуцентски компании.
Това е преди всичко обяснение в любов към българската природа и история, приело образа на мобилна видеоигра, създадена изцяло на любителски принцип от трима съмишленици. Носи името "Приключения в Странджа" и е посветена както на природните забележителности на този край на България, така и на митовете и легендите, родени там.
Основният двигател зад проекта е Велин Дацев - природолюбител, фотограф и сценарист по призвание, а по образование и професия - инженер. Вдъхновението си за играта получил преди години по време на една от многобройните си разходки в Странджа.
"Бях привлечен от красивата природа и руините на древни светилища там. При тези походи в планината видях, че природата е много красива, но голяма част от пътеките не са добре утъпкани и рядко се посещават от туристи, някои от тях бяха дори непроходими.
Тогава с мои съмишленици решихме да направим пътеводител за Странджа и електронна игра, за да можем да популяризираме района и да привлечем повече туристи, които да опознаят екомаршрутите, редките растения, които я обитават, както и нейната древна история", разказва Дацев пред "Дневник".
Разработването на "Приключения в Странджа" отнема близо 3 години. Това се дължи на липсата на какъвто да било опит у създателите ѝ. Дацев признава, че на всички от екипа се наложило да започнат от нулата при снабдяването със знания както за самия процес на програмиране, така и за събирането на данни за региона. Допълва, че заради техническите трудности играта се предлага само за мобилни телефони с операционна система Android, а пълната ѝ версия се продава на символична цена.
"Идеята беше всяко българче да може да си я купи и да научи за траките, тяхната история и красивите места в Странджа", казва създателят ѝ като посочва, че за целта е озвучена на български език.
Самото проучване на историческите факти за региона отнело 3 месеца. Наложило се е екипът да изчете доста литература, за да напише сценария. "Епохата, в която сме избрали да се развива действието, е много удобна за разказване на фентъзи история, тъй като при нея винаги трябва да има отделни царства, които се ръководят от владетели, воюващи помежду си.
През втори век преди Христа Странджа е обитавана от две тракийски племена - асти и скирмиани, и това дава възможност за развитие именно на такъв сюжет", посочва той.
Тракийски светилища, легенди и красива природа
Историята, представена в играта, е изградена върху няколко тракийски легенди:
• за светилището Бегликташ и свещения път на траките. "Според археолози поклонниците са се придвижвали до Бегликташ, за да чуят каква е волята на боговете и са тръгвали от заливакрай Приморско, който днес се нарича Света Параскева, където е имало древно пристанище. Там са акостирали плавателните съдове и оттам са се придвижвали към светилището. Затова този маршрут и в наши дни е наричан Свещения път на траките", обяснява Дацев.
• легендата за Тюленовата пещера, която казва, че има проход, който продължава много навътре в пещерата и излиза на сушата.
• легендата за Живата вода, която блика от Индипасха и лекува болести и изцерява недъзи.
Всички те са част от сюжета, в който главен герой е Катос - тракийски воин от племето скримиани. Неговата мисия е да намери и спаси изчезналата си годеница Теана. Въоръжен е с тракийски меч "махайра", а на главата си носи така наречената фригийска шапка, която може да се види изобразена по стенописи и епиграфски паметници.
Героят тръгва на приключение, а по пътя си среща както горски зверове - вълци и глигани, така и духове и таласъми, които се опитват до му попречат. През това време Катос броди през различни местности, зад които стоят реални природни забележителности в Странджа.
"Приключението на героя започва от красивата местност Марина река. Тя е защитена и е местообитание на редки растения, сред които и странджанската зеленика. Това растение придава много екзотичен облик на гората, затова и местните го наричат джунглата.
Освен него Катос минава и през залива Света Параскева, Тюленовата пещера и Маслен нос, крепостта Ранули, скалното образувание Лъвската глава и други. Постарали сме се да изобразим и растения, характерни за местността като източен лопох, кавказка иглика, миши трън и др." , разказва Дацев.
Той допълва, че заради историческата рамка на играта, в нея не са включени фолклорни ритуали, типични за района, какъвто е нестинарството, но подчертава, че според археолозите голяма част от тях призхождат именно от културата на траките.
"Нестинарският танц, който все още се танцува на 21 май (църковният празник Св. Константин и Елена, бел.авт.) в село Българи, е много по-съвременен обред, но се предполага, че неговите корени се крият именно в тракийския ритуал за приветстване на лятното слънцестоене.
Археолози предполагат, че нестинарството е вдъхновено от култа към Дионис, защото за траките Дионис е бил Бога Слънце, т.е. Върховният Бог", обяснява Дацев. Допълва и че освен нестинарството, друг ритуал, оцелял и до ден днешен, е обичаят "Бял кукер", който се практикува в Малко Търново, в с. Бръшлян и в с. Граматиково.
"Една от особеностите на обичая, която показва сходство с Дионис, е, че белият кукер е облечен в 7 овчи кожи, което е препратка към мита за Дионис, според който той е разкъсан на седем части. Освен това пазачите, също участници в този ритуал, са облечени в лисичи кожи и археолози предполагат, че това е препратка към свитата на Дионис, състояща се от сатири - митични същества с тяло на човек, но и с рога и с конски копита. В играта също сме включили сатир, който помага на главния герой и му дава полезни насоки и напътствия накъде да продължи", обяснява Дацев.
Накрая Катос среща злия жрец, който служи на бог Залмоксис. Именно с него героят трябва да се пребори на финала, за да си върне любимата.
С това завършва играта "Приключение в Странджа", но само засега, тъй като създателите ѝ планират продължение, стига да има интерес към нея.
По думите им засега интересът е малък (около 1500 тегления) като си обясняват това с големия избор на игри за мобилни устройства, но се надяват показателите да се подобрят като за тази цел планират подобрения по графичния образ. Дацов обаче подчертава, че в крайна сметка проектът не е създаден с цел печалба, а с надежда "повече хора да опознаят уникалната природа и древно тракийско наследство на Странджа".